Jak wyjść naprzeciw rosnącej grupie konsumentów – wegan?

Od lat rośnie liczba osób znających zasady zdrowego odżywiania i wybierających produkty dobre dla zdrowia i środowiska. Pandemia wyraźnie wzmocniła ten trend. Według MINTEL, aż 25% ankietowanych Polaków deklaruje ograniczanie lub wyeliminowanie z diety mięsa. Wśród nich najszybciej przybywa wegan. Co branża piekarska i cukiernicza ma im do zaoferowania w tym roku? Jakie możliwości daje włączenie wegańskich wypieków do oferty?

Wśród konsumentów szybko przybywa wegetarian i wegan.

Co ciekawe – wśród wegetarian przeważają osoby mieszkające w miastach, o wyższych niż przeciętne zarobkach, a także z reguły lepiej wykształcone. Ich liczba rośnie najszybciej wśród Polaków przed 35. rokiem życia. Z danych firmy MINTEL z marca 2022 wynika, że deklarują oni następujące postawy, ściśle powiązane z decyzjami zakupowymi:

  • chęć układania jadłospisu w celu utrzymania zdrowia i prawidłowej wagi,
  • wybieranie artykułów o działaniu prozdrowotnym,
  • kupowanie produktów o możliwie najmniejszym wpływie na środowisko,
  • preferowanie marek spożywczych realizujących działania etyczne i prośrodowiskowe.

Połowa wegetarian w Polsce ma 34 lata lub mniej, wskazują badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Analitycy PIE cytują także dane z ankiety Global Consumer Survey z 2021 r., z których wynika, że w Polsce 7% osób pomiędzy 18. a 29. rokiem życia to wegetarianie, a 1% – weganie. Jest to wynik wyższy niż odnotowane we Francji czy we Włoszech, a liczba wegan wśród najmłodszych Polaków rośnie bardzo szybko.

Dowodzi tego raport „Wegetarianie i mięsożercy pod lupą!” przygotowany na bazie badania 1415 respondentów, przeprowadzonego na zlecenie firmy Maczfit. Czytamy w nim, że prawie 21% ankietowanych nie je mięsa. Najwięcej w przedziale wiekowym 18 – 25 lat, a trend ten umacnia się z każdym rokiem.

Żywność roślinna to silny trend także dla masowego konsumenta.

Przypomnijmy, że dieta wegańska jest całkowicie roślinna i wyklucza spożywanie nie tylko mięsa, ryb, owoców morza, nabiału, jaj i miodu, ale także wszystkich produktów na bazie mleka i produktów mlecznych, a więc jogurtów, serów, maślanki, kefiru i masła.

źródło: freepik.com

Dla piekarni i cukierni stosujących tradycyjne receptury włączenie do oferty produktów wegańskich stanowi spore wyzwanie, ponieważ oznacza rezygnację z półproduktów mających w składzie żelatynę, a także wypieków i słodyczy zawierających serwatkę z mleka lub tłuszcz pochodzenia zwierzęcego. Piekarnie i cukiernie muszą znaleźć również alternatywę dla jaj.

Jak wyjść naprzeciw rosnącej grupie konsumentów – wegan?

Przede wszystkim zadbać o asortyment niezawierający dodatkowych składników, takich jak substancje słodzące lub tłuszcze, ponieważ mogą być one wykonane ze składników pochodzenia zwierzęcego. Ten warunek spełniają koncepty piekarnicze CREDI Cake Vegan oraz CREDI Brioche Vegan.

CROISSANTY BRIOCHE Z CIASTA PÓŁFRANCUSKIEGO

Piekarnie i cukiernie, które jako pierwsze zaoferują klientom produkty wegańskie odpowiedniej jakości, w naturalny sposób wyprzedzą konkurencję. Pamiętajmy, że żywność roślinna staje się coraz bardziej popularna jako alternatywa dla zawierającej składniki pochodzenia zwierzęcego, takie jak jajka i mleko.

Wciąż rośnie liczba konsumentów, którzy preferują dietę składającą się w całości lub w części z produktów pochodzenia roślinnego. Niezależnie od tego, czy jesteśmy wegetarianami, weganami, czy po prostu wolimy jeść więcej warzyw i produktów roślinnych z innych powodów, wszyscy kochamy ciasta.

Właśnie dlatego powstały CREDI Cake Vegan – mieszanka do wypieku babek oraz CREDI Brioche Vegan – z którego powstają między innymi znakomite wegańskie croissanty.

Warto zapewnić w swojej ofercie znaczący udział wypieków bazujących na w 100% wegańskich składnikach. CREDI Cake Vegan zapewnia wilgotny miękisz i bogaty smak. Co więcej, mieszanka do wypieku wegańskich miękkich ciastek jest bardzo łatwa w użyciu. Wystarczy dodać wodę i olej roślinny, aby uzyskać ładne, wilgotne wegańskie, miękkie ciasto.

BRIOCHE Z CIASTA PÓŁFRANCUSKIEGO

Bądź „wege” i mów o tym głośno!

Na zakończenie warto przypomnieć fakt, który branża cukiernicza i piekarska zdaje się pomijać, jako oczywisty. Każde pieczywo jest wegetariańskie, ale nie wegańskie. Wiele receptur uwzględnia takie składniki dodatkowe jak jajka, mleko, masło lub miód, które mają nadać wypiekom lepszy smak, ale nie mogą być uznane za wegańskie. Warto więc na każdym kroku zwracać uwagę konsumentów na tę cechę swoich wypieków, bo daje on niewątpliwą przewagę nad produktami konkurencji.