top of page

Marketing on-line piekarni i cukierni - 14 rzeczy, których nie możesz pominąć



Jak prowadzić samodzielnie komunikację marketingową piekarni lub cukierni? Jak najmniejszym nakładem czasu i zasobów docierać do klientów w internecie? Jak tworzyć wizerunek Twojej marki w mediach społecznościowych? Nie jest to łatwe zadanie, ale przestrzeganie wskazówek z poniższej listy na pewno Ci pomoże :)


1. Zanim siądziesz przy komputerze:

  • upewnij się, że wiesz, jaki jest poziom komunikacji z klientami,

  • sformułuj dla zespołu zasady komunikacji z klientem na etapie sprzedaży oraz po nim,

  • pamiętaj również o poprawnej obsłudze reklamacji,

  • wyrób w sobie nawyk odpowiadania na pytania klientów. To, co spotka ich w Twojej firmie, na pewno trafi też do sieci.

2. Poznaj swoich klientów w internecie

  • rozmawiaj z nimi i obserwuj ich zachowania,

  • załóż alerty Google na frazy związane z Twoją marką,

  • zapisuj pytania i swoje wnioski. Bez ciągłego „uczenia się” swoich odbiorców, nawet najlepsza komunikacja w sieci będzie nieskuteczna.

3. Stwórz plan działania w sieci

  • zapisz swoje cele, sposoby ich osiągania i pomysły na treści,

  • ustal, co w marketingu piekarni lub cukierni możesz zrobić samodzielnie,

  • znajdź mocne i słabe punkty oraz okoliczności, które sprzyjają i przeszkadzają Twojemu biznesowi,

  • regularnie wracaj do tego planu i uzupełniaj go,

  • trzymaj się tego, co chcesz przekazać swoim obecnym i przyszłym klientom. Któregoś dnia przekonasz się, że to działa.

4. Wybierz kanały i narzędzia komunikacji

  • strona www? Co poza nią? Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, a może nawet TikTok?

  • nie musisz być wszędzie. Możesz komunikować się ze światem tylko na swojej stronie i na Facebooku, byle regularnie.

  • najważniejsze są: konsekwencja, autentyczność i treści, które działają na zmysły.



www.pixabay.com

5. Planuj publikacje;

  • … z myślą o odbiorcach, a nie sobie (”Mów o nich, a nie do nich”),

  • z wyprzedzeniem minimum tygodniowym (tak, na początku to trudne),

  • przy pomocy zwykłego kalendarza, arkusza w excelu albo aplikacji do zarządzania czasem, byle konsekwentnie,

  • decyduj, co możesz robić najszybciej, najefektowniej i najefektywniej, przy najmniejszym zużyciu zasobów.

6. Dziel się wiedzą i bądź pomocn_;

  • znajdź swoją specjalność i buduj w niej markę eksperta,

  • wiesz, co chcą wiedzieć Twoi klienci? Napisz o tym!

  • konsekwentnie komunikuj jakość produktu,

  • używaj potocznego języka, który odwołuje się do emocji powstałych na skutek doznań.

7. Stawiaj na marketing sensoryczny,

  • … czyli taki, który działa na zmysły, w tym przypadku smaku i zapachu, ale również wzroku.

  • gromadź materiały - zdjęcia, wideo (!!!), ale także ciekawostki branżowe, anegdoty i nieznane fakty z otoczenia firmy,

  • tworząc treści (czyli content) dla biznesu cukierniczego bądź piekarskiego, będziesz „tłumaczyć” doznania smakowe i zapachowe na statyczne i ruchome obrazy. Jak pokazać teksturę ciasta w „rolce” na Instagramie? Jak przekazać w jednym ‘tiktoku’, co dzieje się na języku w trakcie smakowania ciasta?

8. Pokazuj ‘backstage’

  • chwal się doświadczeniem, osiągnięciami i… ludźmi,

  • pokaż, z jakimi wspaniałymi osobami pracujesz,

  • przedstaw ich prywatne pasje i zainteresowania. To zbliża.

9. Chwal się

  • …nagrodami i innymi dowodami uznania branży,

  • nowymi produktami i ciekawymi promocjami,

  • publikuj rekomendacje i pozytywne opinie klientów.

  • zakładaj zawsze, że tylko Ty wiesz, że jesteś najlepsz_, („klątwa wiedzy” dotyka nawet największych mistrzów).

10. Bądź na bieżąco

  • nawiązuj do zbliżających się świąt,

  • dostosuj komunikację do sezonowych szczytów zamówień,

  • reaguj niezwłocznie na kontakt ze strony klienta. To obecnie kluczowy element przewagi konkurencyjnej. Nie musisz siedzieć na Facebooku w nocy, ale dyżury telefoniczne poza po 18:00 to coś, co docenią szczególnie najbardziej zajęci (czyt. zarabiający) klienci). Odpowiadać klientom na Messengerze też nie zawadzi.

11. Podsycaj i doceniaj zaangażowanie fanów, bo:

  • zaangażowani odbiorcy Twojej komunikacji to najcenniejsi klienci,

  • chętnie uczestniczą w dialogu ze swoimi ulubionymi markami

  • ogromnie ich ucieszy udostępnianie ich treści przez Twoją markę,

  • w razie sytuacji kryzysowej mogą być najzagorzalszymi obrońcami Twojej marki.


www.pixabay.com


12. Zbieraj rekomendacje

  • miej śmiałość poprosić zadowolonego klienta o dobre słowo, bo odmówi tylko co czwarty :)

  • pozytywny, szczery feedback od zadowolonego klienta to najwyższa forma marketingu. A niekiedy wymaga to tylko sformułowania dwóch zdań.

13. Zaskakuj odbiorców

  • … nowymi pomysłami na nowości produktowe i promocje,

  • pytaj ich o inspiracje,

  • ogłaszaj ankiety/konkursy na nowości,

  • twórz promocje, które nie tylko napędzą sprzedaż, ale też wygenerują wzmianki o Twojej marce,

  • ogłaszaj konkursy. (Nagrody wcale nie muszą być cenne, ważne, żeby były związane z Twoimi wypiekami. Kto z klientów nie ucieszy się z rabatu na najbliższe zamówienie?)

14. Zawieraj „sojusze contentowe”

  • fotografowie weselni, kwiaciarnie, sale na wynajem, zespoły muzyczne i firmy cateringowe mają tych samych klientów, co Ty. Też tworzą content w swoich kanałach i chętnie udostępnią Twój. Dzięki temu Twój marketing zyska na barwności i autentyczności.


Komunikacja marketingowa piekarni lub cukierni to niemałe wyzwanie, jednak bezwzględnie należy je podjąć! Jak każdy biznes na świecie, Twoja marka musi „rozmawiać ze światem”, żeby w ogóle działać.


Marketing online cukierni bądź piekarni wymaga nieco wysiłku, ale efekty najczęściej pozytywnie zaskakują.


 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy na nasz darmowy webinar - Jak budować lojalność klientów poprzez działania na Facebooku?


Kliknij w poniższy obrazek i zapisz się już teraz!


bottom of page