Jak prowadzić samodzielnie komunikację marketingową piekarni lub cukierni? Jak najmniejszym nakładem czasu i zasobów docierać do klientów w internecie? Jak tworzyć wizerunek Twojej marki w mediach społecznościowych? Nie jest to łatwe zadanie, ale przestrzeganie wskazówek z poniższej listy na pewno Ci pomoże :)
1. Zanim siądziesz przy komputerze:
upewnij się, że wiesz, jaki jest poziom komunikacji z klientami,
sformułuj dla zespołu zasady komunikacji z klientem na etapie sprzedaży oraz po nim,
pamiętaj również o poprawnej obsłudze reklamacji,
wyrób w sobie nawyk odpowiadania na pytania klientów. To, co spotka ich w Twojej firmie, na pewno trafi też do sieci.
2. Poznaj swoich klientów w internecie
rozmawiaj z nimi i obserwuj ich zachowania,
załóż alerty Google na frazy związane z Twoją marką,
zapisuj pytania i swoje wnioski. Bez ciągłego „uczenia się” swoich odbiorców, nawet najlepsza komunikacja w sieci będzie nieskuteczna.
3. Stwórz plan działania w sieci
zapisz swoje cele, sposoby ich osiągania i pomysły na treści,
ustal, co w marketingu piekarni lub cukierni możesz zrobić samodzielnie,
znajdź mocne i słabe punkty oraz okoliczności, które sprzyjają i przeszkadzają Twojemu biznesowi,
regularnie wracaj do tego planu i uzupełniaj go,
trzymaj się tego, co chcesz przekazać swoim obecnym i przyszłym klientom. Któregoś dnia przekonasz się, że to działa.
4. Wybierz kanały i narzędzia komunikacji
strona www? Co poza nią? Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, a może nawet TikTok?
nie musisz być wszędzie. Możesz komunikować się ze światem tylko na swojej stronie i na Facebooku, byle regularnie.
najważniejsze są: konsekwencja, autentyczność i treści, które działają na zmysły.

www.pixabay.com
5. Planuj publikacje;
… z myślą o odbiorcach, a nie sobie (”Mów o nich, a nie do nich”),
z wyprzedzeniem minimum tygodniowym (tak, na początku to trudne),
przy pomocy zwykłego kalendarza, arkusza w excelu albo aplikacji do zarządzania czasem, byle konsekwentnie,
decyduj, co możesz robić najszybciej, najefektowniej i najefektywniej, przy najmniejszym zużyciu zasobów.
6. Dziel się wiedzą i bądź pomocn_;
znajdź swoją specjalność i buduj w niej markę eksperta,
wiesz, co chcą wiedzieć Twoi klienci? Napisz o tym!
konsekwentnie komunikuj jakość produktu,
używaj potocznego języka, który odwołuje się do emocji powstałych na skutek doznań.
7. Stawiaj na marketing sensoryczny,
… czyli taki, który działa na zmysły, w tym przypadku smaku i zapachu, ale również wzroku.
gromadź materiały - zdjęcia, wideo (!!!), ale także ciekawostki branżowe, anegdoty i nieznane fakty z otoczenia firmy,
tworząc treści (czyli content) dla biznesu cukierniczego bądź piekarskiego, będziesz „tłumaczyć” doznania smakowe i zapachowe na statyczne i ruchome obrazy. Jak pokazać teksturę ciasta w „rolce” na Instagramie? Jak przekazać w jednym ‘tiktoku’, co dzieje się na języku w trakcie smakowania ciasta?
8. Pokazuj ‘backstage’
chwal się doświadczeniem, osiągnięciami i… ludźmi,
pokaż, z jakimi wspaniałymi osobami pracujesz,
przedstaw ich prywatne pasje i zainteresowania. To zbliża.
9. Chwal się
…nagrodami i innymi dowodami uznania branży,
nowymi produktami i ciekawymi promocjami,
publikuj rekomendacje i pozytywne opinie klientów.
zakładaj zawsze, że tylko Ty wiesz, że jesteś najlepsz_, („klątwa wiedzy” dotyka nawet największych mistrzów).
10. Bądź na bieżąco
nawiązuj do zbliżających się świąt,
dostosuj komunikację do sezonowych szczytów zamówień,
reaguj niezwłocznie na kontakt ze strony klienta. To obecnie kluczowy element przewagi konkurencyjnej. Nie musisz siedzieć na Facebooku w nocy, ale dyżury telefoniczne poza po 18:00 to coś, co docenią szczególnie najbardziej zajęci (czyt. zarabiający) klienci). Odpowiadać klientom na Messengerze też nie zawadzi.
11. Podsycaj i doceniaj zaangażowanie fanów, bo:
zaangażowani odbiorcy Twojej komunikacji to najcenniejsi klienci,
chętnie uczestniczą w dialogu ze swoimi ulubionymi markami
ogromnie ich ucieszy udostępnianie ich treści przez Twoją markę,
w razie sytuacji kryzysowej mogą być najzagorzalszymi obrońcami Twojej marki.

www.pixabay.com
12. Zbieraj rekomendacje
miej śmiałość poprosić zadowolonego klienta o dobre słowo, bo odmówi tylko co czwarty :)
pozytywny, szczery feedback od zadowolonego klienta to najwyższa forma marketingu. A niekiedy wymaga to tylko sformułowania dwóch zdań.
13. Zaskakuj odbiorców
… nowymi pomysłami na nowości produktowe i promocje,
pytaj ich o inspiracje,
ogłaszaj ankiety/konkursy na nowości,
twórz promocje, które nie tylko napędzą sprzedaż, ale też wygenerują wzmianki o Twojej marce,
ogłaszaj konkursy. (Nagrody wcale nie muszą być cenne, ważne, żeby były związane z Twoimi wypiekami. Kto z klientów nie ucieszy się z rabatu na najbliższe zamówienie?)
14. Zawieraj „sojusze contentowe”
fotografowie weselni, kwiaciarnie, sale na wynajem, zespoły muzyczne i firmy cateringowe mają tych samych klientów, co Ty. Też tworzą content w swoich kanałach i chętnie udostępnią Twój. Dzięki temu Twój marketing zyska na barwności i autentyczności.
Komunikacja marketingowa piekarni lub cukierni to niemałe wyzwanie, jednak bezwzględnie należy je podjąć! Jak każdy biznes na świecie, Twoja marka musi „rozmawiać ze światem”, żeby w ogóle działać.
Marketing online cukierni bądź piekarni wymaga nieco wysiłku, ale efekty najczęściej pozytywnie zaskakują.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy na nasz darmowy webinar - Jak budować lojalność klientów poprzez działania na Facebooku?
Kliknij w poniższy obrazek i zapisz się już teraz!